Puch N50 SSL Flagskib
Projekt Flagskib. Detta projekt startades ca 2007 och har nu kommit igång igen 2014. Periodvis finns inte tiden...
Puch N50 Flagskib delar
2007-06-06 Överblivna delar och nyinkomna delar. Faktiskt är detta redan en stor del av det som behövs till projekt Flagskib av karaktärsdelar. Hjulen har relativt fin originalfärg, vore synd att lacka om. Framhjulet är kompatibelt både för skivbroms och trummbroms. Nu fattas i stort sett bara själva mopeden... återstår att se om det blir 4-SSL eller 3-SSL.
Puch N50 Puch N50 Puch N50 Puch N50
2014-10-17 Åren går. Projekt Flagskib startades 2007 om jag inte minns fel, och nu är det hösten 2014! Jag bor numera i USA och det har visat sig vara mycket besvärligt att få tag i delar. Förståeligt nog vill givetvis ingen ta sig an krånglet att skicka hela mopeder till USA, oftast vill man inte ens posta enstaka delar över Atlanten så massor av attraktiva auktioner missas på så sätt. Dock är tillgången på delar god framförallt på eBay så jag räknar med att få tag på det mesta vintern 2014-2015. Jag har även redan sedan innan ca hälften av delarna liggandes.

Så äntligen fick jag tag i grunden till själva mopeden. Detta är en f.d. tysk Monza 4SL 1980 med matching numbers. Helt perfekt tidsenlig i samma ramnummerintervall 204XXXX som en fyrväxlad Flagskib 4SSL. Ja, jag vet, det är fusk att bygga ett Flagskib ur en tysk 4SL, men med min geografiska utgångspunkt är alternativet ingen moped alls eller att vänta i sju år till på att rätt objekt dyker upp.

Hade jag inte köpt objektet ur fyra olika auktioner, så hade motorn blivit såld på sitt håll och ramen hade hamnat i sopcontainern. Sånt är livet för Puch N50 - kvaliteten är så hög att det finns ett överflöd av begagnade delar och efterfrågan blir där efter. Det är egentligen bara ytterst få delar som är svåra att hitta, de flesta delar överlever 15 generationer av förstagångsmeckare.

DHL skickar paket upp till 120cmX60cmX60cm och 31.5kg, och i en sådan fick dessa delar plats! Lådans bruttovikt blev 25kg. Nu är det bara att gå vidare och söka fler delar som nu blir lättare att frakta, den mest skrymmande delen som fattas är framgaffeln.

Enligt mätaren som fanns i en annan auktion har maskinen gått ca 2000mil, så den lär i så fall ha varit relativt välvårdad, Motorn ger intrycket av att ha gått betydligt mindre, den ser oskruvad ut, och inga tecken på utslita delar eller lager märks vid en första övensyn.