Puch Nevada Röd. 1978-1981

Puch Nevada

Motor:Fläktkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.5:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3750 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 2500 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:10liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:78kg
Typ: N50, TSV 1474
Försäljningsår ca: 1978-1982
Färg: Röd 1978-1981. Transparent Blå 1979-1981. Guld 1981-1982.

Tre år efter att N50 modellen släpptes, så ändrade man formen på tanken och sadeln till bulligare och bredare. I och med detta så kan man säga att N50 var färdigutvecklad. Nevada och Montana var de första i denna designserie som kom till Sverige. Året var 1978. Nevada är inget annat än en Dakota 3000 med vaggramsrör och den nya tanken och sadeln.
Med denna nya modell så började de svenska N50 modellerna skilja sig från sina utländska motsvarigheter på ett signifikant sätt. Importören hade bestämt sig för att "spara" på allt som kunde ses som "onödiga" tillbehör. Borta är tex instrumentpanelen. Samtidigt satsade man i de andra tongivande länderna tvärtom på ännu lyxigare modeller än tidigare. Detta gör att Nevadan och dess svenska bröder ser fattigt skrapade ut jämfört med sina utländska kusiner.
I efterhand så kan man tycka att det borde funnits åtminstone en lyxmodell i programmet att välja på tex med lättmetallfälgar.
Nevadan var en storsäljande modell. Fortfarande idag är Nevadan lätt att hitta på begagnatmarknaden och fina exemplar är inte helt sällsynta. Nevadan försvann 1982 pga att den fläktkylda motorn gick i graven.




I Puchjournalen 14 som kom ut 1978 kunde man läsa följande:
"Nu blir det kanske svårt att välja. Nevada är röd. Montana är blå. Nevada har Puchs gamla klassiska motor. Den fläktkylda, den råstarka. Montana har Puchs senaste konstruktion. Den fartvindkylda, den storflänsade. Annars är det samma moped. Det du har läst om Montana gäller också Nevada. De här båda nyheterna slår ner som en bomb. Plötsligt finns de där och gör ditt val svårare. Låt en provkörning avgöra! Och jämför inte bara Nevada och Montana. Jämför också med andra märken. Med Suzuki, Yamaha, och Zündapp och vad det nu finns. Då blir det inte lika svårt att välja. Då upptäcker du att det inte spelar någon roll vad mopeden heter. Bara den heter Puch."

Puch Nevada Blå Transparent. 1979-1981
Puch Nevada Guld. 1981-1982