Puch Monza M50 var den egentliga första N50 modellen. Den har också det lägsta typnumret, TSV 1470

Puch Monza M50

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:7.7 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:71kg
Typ: N50, TSV 1470
Försäljningsår ca: 1975-1977
Färg: Rödbrons Transparent

M50 Monza var den egentliga grundmodellen i Monzaserien som kom till Sverige 1975, och den har också det lägsta typnummret - TSV 1470. Lägg först märke till att den felaktigt kallas för M50. Den är en N50 och inget annat. Modellen döptes antagligen felaktigt p.g.a. att den ersatte M50 Racing. Ett mycket märkligt namnval.
Det var i stora drag i detta utförande som N50 började sitt segertåg över Europa. Den gamla VZ Dakotans påverkan på svenska marknaden var dock så stor att i Sverige blev istället Dakota 3000 den dominerande N50 modellen.
Motorn hade fått ny design detta år. Både kopplingskåpan och generatorkåpan hade ny form. Cylinderns flänsar hade också ny form. Förgasaren var helt ny men fortfarande en 12mm Bing. Men i grunden var detta bara den gamla Racingmotorn i nya kläder. Detta kom kanske att bli Puchs stora misstag i längden, man satsade stort på design och med stor framgång, men höll fast vid en motor som senare på 1980 talet började bli allt för omodern.
Små detaljer var ofta tongivande vid mopedköp för 15 åringen. N50 förlorade ganska mycket mot VZ Dakotan i försäljning eftersom det inte gick att montera ställbart munstycke på den nya förgasaren. Den fartvindkylda så kallade "stora cylindern" på Monza var dyr, och gick inte att hitta begagnad heller eftersom den var helt ny på marknaden. Detta gjorde att trimmaren (de flesta) hellre köpte Dakota 3000. Den fläktkylda cylindern fanns att hitta i varje gammal lada till måttligt pris.