Motor: | Fartvindkyld 1-cyl, 2-takt | Växellåda: | 3-växlad fotmanövrerad |
Cylindervolym: | 49cc | Belysning: | Bosch RB1 6V 15-3/5W |
Kompressionsförhållade: | 6.8:1 | Däckdimension: | 17 x 2.75 |
Effekt: | 1hk (0.74kW) vid 3500 v/min | Fjädring: | Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben |
Vridmoment: | 0.24kpm vid 3000 v/min | Bromsar: | Fullnav. Total bromsarea 88cm2 |
Bränsleblandning: | 1:25 olja 1:50 med tvåtakts specialolja | Koppling: | Flerskivig lamellkoppling i oljebad |
Förtändning: | 2.0mm f.ö.d | Tankrymd: | 7.7 liter |
Huvudmunstycke: | Original 68. Alternativ 64-72 | Vikt med full tank: | 71kg |
M50 Monza var den egentliga grundmodellen i Monzaserien som kom till Sverige
1975, och den har också det lägsta typnummret - TSV 1470.
Lägg först märke till att den felaktigt kallas för M50.
Den är en N50 och inget annat. Modellen döptes antagligen felaktigt p.g.a.
att den ersatte M50 Racing. Ett mycket märkligt namnval.
Det var i stora drag i detta utförande som N50 började sitt segertåg över
Europa. Den gamla VZ Dakotans påverkan på svenska marknaden var dock så
stor att i Sverige blev istället Dakota 3000 den dominerande N50 modellen.
Motorn hade fått ny design detta år. Både kopplingskåpan och generatorkåpan
hade ny form. Cylinderns flänsar hade också ny form. Förgasaren var helt ny
men fortfarande en 12mm Bing. Men i grunden var detta bara den gamla
Racingmotorn i nya kläder. Detta kom kanske att bli Puchs stora misstag i
längden, man satsade stort på design och med stor framgång, men höll fast
vid en motor som senare på 1980 talet började bli allt för omodern.
Små detaljer var ofta tongivande vid mopedköp för 15 åringen. N50 förlorade
ganska mycket mot VZ Dakotan i försäljning eftersom det inte gick att montera
ställbart munstycke på den nya förgasaren.
Den fartvindkylda så kallade "stora cylindern" på Monza var
dyr, och gick inte att hitta begagnad heller eftersom den var helt ny på
marknaden. Detta gjorde att trimmaren (de flesta) hellre köpte Dakota 3000.
Den fläktkylda cylindern fanns att hitta i varje gammal lada till måttligt
pris.