Puch Monza 3C

Puch Monza 3C

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:7.7 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:71kg
Typ: N50, TSV 1470
Försäljningsår ca: 1976-1978
Färg: Vit

Monza 3C är en designvariant av Monza M50. Den kom på marknaden 1976 och ersatte Monza M50. Eftersom modellerna i praktiken är identiska rent tekniskt så kunde 3C:n behålla M50:ns typskylt TSV 1470. Monza 3C togs in i små mängder till Sverige vilket kan ha bidragit till det omotiverat höga priset.
Monza 3C är snygg modell som är sällsynt idag. Den har på sistone blivit allt mer omtalad och eftertraktad bland samlare.
En grov uppskattning är att det såldes ca 400 maskiner.