Puch Montana Blå Transparent. 1978-1981

Puch Montana

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:10 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:78kg
Typ: N50, TSV 1475
Försäljningsår ca: 1978-1984
Färg: Transparent blå 1978-1981. Silver 1981-1983. Pärlblå 1982-1984.

Tre år efter att N50 modellen släpptes, så ändrade man formen på tanken och sadeln till bulligare och bredare. I och med detta så kan man säga att N50 var färdigutvecklad. Nevada och Montana var de två första i denna designserie som kom till Sverige. Året var 1978. Montanan är inget annat än en Monza M50 med vaggramsrör och den nya tanken och sadeln.
Med Montanan och Nevadan så började de svenska N50 modellerna skilja sig från sina utländska motsvarigheter på ett signifikant sätt. Importören hade bestämt sig för att "spara" på allt som kunde ses som "onödiga" tillbehör. Borta är tex instrumentpanelen. Samtidigt satsade man i de andra tongivande länderna tvärtom på ännu lyxigare modeller än tidigare. Detta gör att Montanan och dess svenska bröder ser fattigt skrapade ut jämfört med sina utländska kusiner.
I efterhand så kan man tycka att det borde funnits åtminstone en lyxmodell i programmet att välja på tex med lättmetallfälgar.
Montanan kom att bli en storsäljande modell som tog över arvet efter Dakotan. Ännu idag så finns det massor av Montanor kvar på begagnatmarknaden, och exemplar i fint skick är inte helt sällsynta. Med tanke på att mopedmarknaden var kraftigt vikande i Montanans tidevarv så måste den ses som en enorm försäljningssuccé.




I Puchjournalen 14 som kom ut 1978 kunde man läsa följande:
"Ta dig en rejäl titt, för det här är en Puch 78:a! Ny sadel. Både längre och tjockare. Ny tank. Både bredare och bulligare. Samma exklusiva stötdämpare som på Arizona! Rostfria skärmar. Både fram och bak. Svartlackerad framgaffel. Hela vägen. Ny pakethållare. Ny färg: blå transparent. Bultlås. "Falsk vaggram". Fartvindkyld motor. Den heter Puch Montana och är en fortsättning på Puchs nya linje, som har blivit en lavinartad succe runt om i hela Europa. Här har du en Puch som lyder dig i vått och torrt, en Puch som du kan vara stolt över."

Puch Montana Silver. 1981-1983
Puch Montana Pärlblå. 1982-1984