Motor: | Fartvindkyld 1-cyl, 2-takt | Växellåda: | 3-växlad fotmanövrerad |
Cylindervolym: | 49cc | Belysning: | Bosch RB1 6V 15-3/5W |
Kompressionsförhållade: | 6.8:1 | Däckdimension: | 17 x 2.75 |
Effekt: | 1hk (0.74kW) vid 3500 v/min | Fjädring: | Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben |
Vridmoment: | 0.24kpm vid 3000 v/min | Bromsar: | Fullnav. Total bromsarea 88cm2 |
Bränsleblandning: | 1:25 olja 1:50 med tvåtakts specialolja | Koppling: | Flerskivig lamellkoppling i oljebad |
Förtändning: | 1.8mm f.ö.d | Tankrymd: | 10 liter |
Huvudmunstycke: | Original 68. Alternativ 64-72 | Vikt med full tank: | 79kg |
Montana L kom att bli en återställare till sparivern som drabbade
N50 modellerna i slutet av 1970-talet. Modellen utrustades med stjärnfälgar
av den typen som Puch använde åren 1981-1984.
Montana L kom ut 1982. Detta var tiden då mopedförsäljningen
minskade som mest, och dessutom så hade de japanska märkena börjat att utvecklas allt mer.
Därför spelade det inte längre någon större roll hur modellerna såg ut, mopedens gyllne år hade passerats.
Till och med Puchjournalen gav upp och kom ut för sista gången 1982.
Montana L är en svår modell att hitta idag,
betydligt mer svårfångad än Montana GL.