Puch Montana L

Puch Montana L

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:1.8mm f.ö.dTankrymd:10 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:79kg
Typ: N50, TSV 1478
Försäljningsår ca: 1982-1984
Färg: Silver 1982-1984. Pärlblå 1983-1984.

Montana L kom att bli en återställare till sparivern som drabbade N50 modellerna i slutet av 1970-talet. Modellen utrustades med stjärnfälgar av den typen som Puch använde åren 1981-1984.
Montana L kom ut 1982. Detta var tiden då mopedförsäljningen minskade som mest, och dessutom så hade de japanska märkena börjat att utvecklas allt mer. Därför spelade det inte längre någon större roll hur modellerna såg ut, mopedens gyllne år hade passerats. Till och med Puchjournalen gav upp och kom ut för sista gången 1982.
Montana L är en svår modell att hitta idag, betydligt mer svårfångad än Montana GL.