Puch Montana GL

Puch Montana GL

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:1.8mm f.ö.dTankrymd:10 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:80kg
Typ: N50, TSV 1479
Försäljningsår ca: 1982-1984
Färg: Pärlblå 1982-1984.

Montana GL kom att bli en återställare till sparivern som drabbade N50 modellerna i slutet av 1970-talet. Här tog man i ordentligt, med cockpit, vindkåpa och allt. Ett snyggt resultat! Man kan dock erkänna att vindkåpan är av usel kvalitet och onödig - kanske kunde modellen klarat sig utan denna. Kåpan är dock en cool samlarpryl idag och ganska svår att hitta hel.
Montana GL kom ut 1982. Detta var tiden då mopedförsäljningen minskade som mest, och dessutom så hade de japanska märkena börjat att utvecklas allt mer. Därför spelade det inte längre någon större roll hur modellerna såg ut, mopedens gyllne år hade passerats. Till och med Puchjournalen gav upp och kom ut för sista gången 1982.
Trots den vikande marknaden i detta tidevarv och modellens relativt höga pris, så ser man ganska många Montana GL på begagnatmarknaden fortfarande. Detta tyder på att modellen sålde ganska bra med 1980-talets mått mätt.
Montana GL finns kanske endast i pärlblå? Eller möjligen också i silver?