Puch Dakota 3000 var den mest sålda av de tidiga N50 modellerna

Puch Dakota 3000

Motor:Fläktkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.5:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3750 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 2500 v/minBromsar:Fullnav. Total bromsarea 88cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:7.7 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:69kg
Typ: N50, TSV 1471
Försäljningsår ca: 1975-1978
Färg: Guldorange Transparent

Dakota 3000, Monza M50, och Arizona var de tre första N50 modellerna som kom till Sverige, året var 1975. Den riktiga grundmodellen var egentligen M50 Monza, men i Sverige var importörerna skeptiska till Monzans fartvindkylda motor. De fartvindkylda modellerna Colorado och Racing hade haft det svårt att konkurrera med den fläktkylda evigt populära VZ Dakota. Man insåg att man var tvungen att hålla kvar den fläktkylda motorn. Den nya Monzan fick fläktkyld motor och namnet Dakota 3000 vilket visade sig vara ett smart drag; modellen blev den överlägset mest sålda av de tidiga N50 modellerna. Fläktkyld N50 finns endast i Sverige.
Designen hos N50 var före sin tid, och säkert svår att acceptera bland dem som var vana vid de äldre mopedmodellerna. Men bland de yngre blev N50 en stor succe och sålde i stora mängder, och då framförallt i Tyskland, Danmark, och Sverige.
Mopederna hade transparenta candy färger. Designen med sidokåpor, ankstjärt, glassiga lacker, och instrumentpanel, togs efter av många andra fabrikat. Mot slutet av 70-talet var detta koncept standard hos de flesta konkurrerande fabrikat; man hade kommit ikapp.
I Sverige fanns lagen om begränsad sadellängd, 50cm. Det innebar för N50 att ankstjärten ter sig vara lång, i grunddesignen täcks den nästan helt av den ursprungligt längre sadeln. De svenska modellerna har också relativt högt styre. Bakskärmen är också längre än hos den ursprungliga designen.
N50 är av bättre kvalitet än de flesta äldre Puch mopederna. Den är kraftigare byggd, och är p.g.a. sin konstruktion lättare att hålla fri från rost.
I mopedtester fick N50 ofta toppbetyg för sina stabila och säkra köregenskaper.