Aristokratiska Arizona - Reklamen i Puchjournalen drog sig inte för feta rubriker med hopplösa rim

Puch Arizona

Motor:Fartvindkyld 1-cyl, 2-taktVäxellåda:3-växlad fotmanövrerad
Cylindervolym:49ccBelysning:Bosch RB1 6V 15-3/5W
Kompressionsförhållade:6.8:1Däckdimension:17 x 2.75
Effekt:1hk (0.74kW) vid 3500 v/minFjädring:Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben
Vridmoment:0.24kpm vid 3000 v/minBromsar:Fram: Hydralisk skivbroms.
Bak: Fullnav. Total bromsarea 60.2cm2
Bränsleblandning:1:25 olja
1:50 med tvåtakts specialolja
Koppling:Flerskivig lamellkoppling i oljebad
Förtändning:2.0mm f.ö.dTankrymd:7.7 liter
Huvudmunstycke:Original 68. Alternativ 64-72Vikt med full tank:72.8kg
Typ: N50, TSV 1473
Försäljningsår ca: 1975-1978
Färg: Rödbrons Transparent

Arizona är en lyxvariant av M50 Monza. Blinkersanläggningen och skivbromsen gjorde den dyr. Styret med den sportiga körställningen var standard i många länder, men i Sverige gick den inte hem – vem behöver en så offensiv körställning när mopeden endast gör 30km/h? Arizona var därmed en svårsåld modell. Den är idag sällsynt och ganska eftertraktad bland samlare.
Arizonan fanns fortfarande att köpa 1978, men tillverkningen lades helt säkert ner tidigare. Exemplaren som såldes 1978 var förmodligen överblivna maskiner från 1977.