Min Monza Juvel ute och andas våren 2009. Den har blivit allt mer original efterhand som dom rätta delarna har hittats.


Det låga originalstyret på Puch Monza blir olidligt att köra med i längden. Har länge letat efter ett alternativ; här ses resultatet. Styret måste dels passa panelen, dels passa de långa raka handtagsarmaturerna, och det skall vara lagom högt, och det skall vara bekvämt, och till sist skall det även vara snyggt. Detta blev bra tycker jag.


Styret är först kromat, sedan hopsvetsat, och till sist är svetsen övermålad med silverfärg. Inget noggrant detaljarbete för den kräsne precis, men vad får man för 129kr?


Så har jag tillsist skruvat dit en riktig svartmålad Monzacylinder. Det ser genast bättre ut. Lackerad cylinder var ännu en detalj som sparades bort på svensk Montana.


Hjulen är lackerade med Hammerite Guld. Dom är också grundade med tillhörande metallgrund. Efter ett par säsonger kan jag konstatera att färgen är hållbar och lättvättad.